Gdy patrzysz w oczy, jesteś odbierany jako szczery. Zadając odpowiednie pytania, możesz uruchamiać u odbiorców pożądane skojarzenia. Stosując zasadę stopy w drzwiach albo drzwi w twarz, wywołujesz odpowiednie reakcje.
Gdy powiesz A, B a następnie C, inni chętnie dopowiedzą całe abecadło. Choć wiele osób zna zasady wywierania wpływu, nasze mózgi i tak są zaprogramowane na działanie danego bodźca. Próba nie myślenia o różowym słoniu kończy się tak, jak próba oparcia się ofercie, gdy silnie zadziała zasada niedostępności.
Wywieranie wpływu jest wysublimowaną sztuką połączenia perswazji z próbą zrozumienia drugiego człowieka, asertywności z empatią, charyzmy z kontrolowaną uległością.
Wywieranie wpływu to oddziaływanie poprzez język, mowę pozawerbalną, zarządzanie emocjami i zarządzanie przestrzenią.
Umiejętność wywierania wpływu to jedna z najbardziej pożądanych kompetencji w życiu zawodowym i prywatnym. W stosunku do klientów, pracowników, przełożonych, teściowych 😉 czy ostatecznie także wobec dzieci.
W trakcie szkolenia nawiążemy do:
- najciekawsze badania i eksperymenty z zakresu psychologi społecznej (D. Doliński, B. Wojciszke),
- reguły wywierania wpływu R. Cialdiniego,
- elementy psychologii poznawczej D. Kahnemana i A. Tverskiego,
- podstawy psychologii emocji i kłamstwa P. Ekmana,
- elementy analizy transakcyjnej E. Berne’a.
PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ 1.
Moduł I. Rozpoczęcie szkolenia, rozgrzewka, wykład motywacyjny i wprowadzenie teoretyczne.
- Zbudowanie zaufania między uczestnikami szkolenia, stworzenie odpowiedniej atmosfery do pracy w grupie.
- Icebreaker.
- Przedstawienie programu, podzielenie się swoimi oczekiwaniami, wątpliwościami, potrzebami.
- Wykład motywacyjny oraz wprowadzenie teoretyczne.
- Dyskusja: Jak etycznie wywierać wpływ?
Moduł II. 6 reguł wywierania wpływu Cialdiniego w zastosowaniu codziennym i praktycznym.
- Wprowadzenie teoretyczne, oparte na przykładach.
- Autorytet, status i budowanie swojej pozycji w grupie – dyskusja.
- Wykorzystanie zasady lubienia i podobieństwa do budowania relacji zaufania – praktyczne ćwiczenie.
- Zasada niedostępności i wzajemności – ogrywanie scenek.
- Reguła zaangażowania i konsekwencji w motywowaniu do działania innych.
- Poszukanie przykładów w mediach i reklamach wykorzystania zasady dowodu społecznego.
Moduł III. Mowa ciała, embodiment oraz zarządzanie przestrzenią jako narzędzia do wywierania wpływu.
- Wprowadzenie teoretyczne.
- Analiza filmów video.
- Ćwiczenia „mirroring” i „matching”.
- Prowadzenie poprzez mowę ciała, odgrywanie scenek.
- Nauka zarządzania przestrzenią.
DZIEŃ 2.
Moduł IV. Presupozycje i zręczność językowa, czyli język perswazji.
- Wprowadzenie teoretyczne,
- Zapoznanie się z perswazyjnymi wzorcami językowymi,
- Ćwiczenie pisania perswazyjnych wiadomości, maili, ogłoszeń,
- Case studies i ogrywanie scenek.
Moduł V. Elementy coachingu oraz mocne pytania w wywieraniu wpływu.
- Wprowadzenie teoretyczne.
- Wykorzystanie coachingu do zarządzania relacją.
- Nauka zastosowania mocnych pytań oraz zmiany perspektywy.
Moduł VI. Elementy analizy transakcyjnej w wywieraniu wpływu.
- Wprowadzenie do podstaw analizy transakcyjnej Erica Berne’a,
- Poznanie trzech schematów JA (dorosły, dziecko, rodzic),
- Sprawdzenie w praktyce rozpoznawania schematów i nauka zarządzania stanami ja.