9 marca 2016

Mowa ciała. 6 rad które przyspieszą Twoją karierę zawodową.

mowa ciała

W części kuchennej stoi od wielu miesięcy piękny drewniany stół. Został wykonany na zamówienie przez pewnego górala. Trzeba przyznać stół prezentuje się pięknie. Standardowo dzień pracy, od wspólnej kawy przy tym stole, rozpoczynają wszyscy pracownicy działu personalnego razem z działem ds. rozwoju. Owszem kawa palona w ekspresie jest pyszna.  Zapach roznosi się po całym korytarzu aż do recepcji firmy. Dyrekcja bardzo dba o swoich pracowników. Wręcz świadomie kultywuje poranną kawę w myśl integracji swoich pracowników. Dobrze, gdy ludzie się dobrze znają i wiedzą do kogo pójść po pomoc.

Jednak niekoniecznie dyrekcja zdawała sobie sprawę, w jaki sposób wykorzystywana jest tablica do pisania obok ekspresu. Codziennie rano rozpisuje się tam magiczne zakłady. Tak, taki delikatny hazard dla rozrywki, na dobry początek dnia. Stefan zawsze zakreślał swojego faworyta czerwonym markerem. Często miał rację.

Mowa ciała odgrywa bardzo ważną rolę, zwłaszcza gdy ktoś chce osiągnąć konkretny cel: stanowisko pracy, awans zawodowy, zlecenie na wykonanie ważnego projektu. Poszczególne ruchy, mimo że są subtelne to jednak, wykonując je przesyłamy komunikat drugiej osobie. Dzięki efektywnemu używaniu mowy ciała możemy dodać sobie bardzo ważnego elementu przewagi nawet nad wybitnymi specjalistami w swojej dziedzinie.

Mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Każdy z nas może nauczyć się skutecznej komunikacji za pomocą ciała, tak aby odnosić lepsze korzyści w pracy i ciągłe sukcesy.

Jeżeli chodzi o kwestię biznesową to bardzo wiele czynników przyczynia się do tego, jak inni Ciebie postrzegają. Dobór słów, ton głosu, Twoja wiedza, czy sposób ubierania się. Śmiem jednak twierdzić, że jednym z najważniejszych czynników jest mowa ciała, używając jej umiejętnie możesz pozytywnie komunikować się z otoczeniem, pokazują im:

Pewność siebie. Przywódcy biznesowi są znani, jako osoby godne zaufania. Dlatego jeżeli chcesz dokonać postępu to po prostu użyj swojej mowy ciała, aby zakomunikować swoją pewność siebie – nawet jeżeli jeszcze tego nie czujesz.

Asertywność. Zarządzanie na wysokim szczeblu oraz personelem wymaga wielu umiejętności, bardzo często szefowie wykonują wolę firmy, w której są zatrudnieni mimo oporu, który zawsze stawiają pracownicy. Fizyczne pokazywanie siebie, jako kogoś kim trudno dowodzić, czy manipulować pokazuje, że to Ty masz umiejętności do wywierania wpływu oraz bycia przywódcą dla innych.

Chęć zdobywania i podnoszenia wiedzy. Potencjalni pracodawcy, koledzy z pracy, klienci chcą pracować z ludźmi, którzy przywołani do tablicy umieją rozmawiać na każdy temat. Pokazują aktywny udział w rozmowie, prezentując umiejętności, które TY, jako profesjonalista użyłbyś na tym samym poziomie zaangażowania w przyszłych biznesowych stosunkach.

Otwartość na współpracę. Mimo to, że asertywność jest kluczem do przywództwa to umiejętność współpracy z innymi ludźmi jest tym co pozwala osiągać wspólne cele. Zdolność do zidentyfikowania i łączenia pomysłów współpracowników pomaga Tobie korzystać z wielorakich źródeł ostatecznie, umacniając Twoją pozycję.

Inteligencję. Osiągnięcie sukcesu w jakimkolwiek biznesie wymaga wachlarza wiedzy. Od edukacji szkolnej, życiowej po profesjonalne doświadczenie. Umiejętność wykorzystywania mowy ciała, które komunikują czujność i zrozumienie wykazują Twój wysoki poziom inteligencji. Ponadto pokazują, że jesteś idealny do powierzenia Tobie dużej odpowiedzialności.

Dzięki umiejętnemu stosowaniu mowy ciała do wyżej wymienionych punktów, pozycjonujesz siebie bardzo wysoko nie wypowiadając ani słowa. W efekcie jesteś najlepszym nawet wśród profesjonalistów, dzięki temu możesz osiągnąć zamierzony cel.

W firmie Aks praktycznie codziennie rekrutowano kogoś nowego. Firma prężnie się rozwijała. Od swojego powstania, 3 lata temu zatrudniła wielu specjalistów w dziedzinie IT. Kiedy do grupy kandydatów o godzinie 8:30 wychodziła osoba prowadząca rekrutację, zawsze w powietrzu czuć było świeżo paloną kawę. Zazwyczaj była to grupa 5-7 osób. Stefan, który często miał rację w porannym hazardzie, trzymał się pewnej zasady. Upatrywał osobę, która albo stała w bardzo pewny sposób. Albo siedziała z wyraźnym nastawieniem osoby dominującej, pewnej siebie. Szukał wyznaczników „postaw mocy”. Stefan wiedział jak ważna jest postawa ciała, wiedział, że w sytuacjach stresowych ogromne znaczenie ma to, czy potrafimy pomóc sobie nastawieniem, ciałem. Kiedy on przyszedł do firmy na rekrutację, był świeżo po obejrzeniu filmu z eksperymentem Amy Cuddy. Kto wie, czy to nie wiedza o „pozycji mocy” dała mu przewagę nad jego bardzo zdolnymi konkurentami. Nie oszukujmy się, na tego rodzaju rekrutacje zaprasza się zazwyczaj osoby o podobnych kompetencjach i umiejętnościach. Czynnik, który decyduje, możliwe, że leży gdzieś w postawie ciała.

Oto 6 najbardziej skutecznych sztuczek biznesowych mowy ciała:

  1. Utrzymuj kontakt wzrokowy i aktywnie słuchaj swojego rozmówcy. Każdy chce się czuć ważnym i interesującym. Utrzymując kontakt wzrokowy pokazujesz swojemu rozmówcy, jak on jest dla Ciebie ważny. Poprzez utrzymywanie kontaktu wzorkowego z rozmówcą, kiwanie od czasu do czasu głową pokazujesz mu jak wielkim darzysz go szacunkiem.
  2. Bądź lustrem dla swojego słuchacza. Naśladowanie ludzi pokazuje, że jesteś w stanie ich zrozumieć. Celem nie jest naśladowanie drugiej osoby, celem jest komunikacja i nawiązanie współpracy z drugą osobą. Ludzie bardzo lubią tych, którzy są do nich podobni, podobnie się zachowują, mają podobny temperament, itd.
  3. Niech Twoja mowa ciała będzie otwarta. Ludzie przyjmują wskazówki swoich rozmówców bardzo emocjonalnie. Dlatego, jeżeli się garbisz, krzyżujesz ramiona lub nogi w trakcie rozmowy – Twoi rozmówcy zaczynają robić to samo. Niech Twoja mowa ciała będzie zrelaksowana, niech Twoje ramiona będą otwarte zwłaszcza w kierunku tych ludzi, z którymi właśnie rozmawiasz. W dodatku unikaj trzymania dużych przedmiotów w rękach oraz zadbaj o to, aby nic nie oddalało Ciebie od rozmówcy np. stoły, krzesła.
  4. Uśmiechaj się szczerze. Przekonywujący uśmiech od razu widać na  twarzy, szczególnie widać to po oczach. Podchodząc do swojego rozmówcy, wyobraź sobie, że rozmawiasz ze starym, dobrym znajomym. Ta ekspresja komunikuje innym, że jesteś ciepłą osobą, co z kolei otwiera innych na Ciebie.
  5. Zminimalizuj ruchy ciała. Stanie lub siedzenie sztywno na biznesowych spotkaniach jest ZABRONIONE! Jednak ciągłe drapanie się, zmienianie pozycji, wiercenie się są objawem nerwowości lub zniecierpliwienia. Nadmierne gestykulowanie bardzo rozprasza. Najważniejszymi zasadami są subtelne, kontrolowane gesty, które podkreślają to co mówisz.
  6. Stosuj silny uścisk dłoni. Uścisk dłoni, bardzo dużo mówi o Tobie. Unikaj super mocnych uścisków dłoni, jak np. imadło, czy łamacz dłoni. Nie zalecane są również słabe uściski dłoni typu śnięta ryba. W zamian za to niech Twój uścisk będzie silny, naturalny, komunikujący szacunek i zaufanie.

Pomimo że realizowanie jednej z powyższych metod może wydać się Tobie bardziej lub mniej naturalne, to ćwiczenie ich codziennie pozwoli osiągać sukcesy.

Podwyżka, czy awans nie muszą przyjść natychmiast. Jednak odpowiednia umiejętność używania mowy ciała znacznie przybliża Ciebie do sukcesu w życiu zawodowym.

Julia